Bir Şaire Kaçış: Anna Ahmatova


5 mart 1966'da hayata gözlerini yummuş kadın şair. kadının şair olabildi mi nasıl da olduğunu vurur yüzüne yüzüne insanın, yazdıklarından utandırır bazen..

23 haziran 1899 doğumludur. çocukluğunun büyük kısmı petersburg'da geçer. kiev üniversitesi'nde hukuk eğitimi alan anna, 1910'da dönemin ünlü şairi guliyov'la evlenir. eşiyle uzun seyahatlere çıkar. 1917'de ayrılırlar ve bir yıl sonra anna yeniden evlenir. bu esnada yazmak tutku safhasındadır onun için artık.
ikinci kocasından da 1921'de boşanır. ilk kocası aynı yıl devrim karşıtı olduğundan öldürülür.

1925'ten 1940'a kadar şiirlerinin karamsar olması gerekçesiyle yayımı durdurulur. bu baskılarla 1946'ya kadar karşı karşıya kalır anna.

ilk kitabı veçer (akşam) ağırlıklı olarak aşk temalı şiirlerden oluşur ki, ağırlıklı olarak şiirleri aşk'tan kaynak bulur. ancak birinci dünya savaşı esnasında ve 1917 devrimi sırasında vatanseverlik üzerine de eserler verir.

az önce bahsettiğim o karamsarlığının yanına eklenen "erotik ve gizemci" ibareleri bahane olur ve "sovyet yazarlar birliği" ile ilişkisi kesiliverir. ikinci dünya savaşı esnasında, belki de bu yıldırmalara direnemediğinden artık savaş ve barış temalı şiirleri göze çarpar.

ferit edgü şair için,
"1960’larda, şiirlerini ilk okuduğum günden bu yana, ne zaman onun şiiriyle karşılaştıysam, aynı hüznü, aynı onanmaz acıyı, aynı burukluğu duydum yüreğimde..." demiştir. mümkün değildir onu okurken sızısını duymamak, yaşamının kıyısında oturmamak bir dost gibi.

şiirlerinin bazılarına dokunmak isterse gözler;



"
...
oysa çocukluğumdan kanatlıydım ben! şimdi yükselip uçamıyorum..
...
"

"
...
yüreğim, alabildiğine yorgunsun.
duyuyorum ağır ve sessiz vurduğunu...
ben okudum biliyor musun,
ruhların ölümsüz olduğunu.
...
"

"
...
ben gülümsemekten geçtim
yakıyor soğuk yel dudaklarımı
bir umut az gelir oldu şimdi
fazla gelir bir şarkı.
...
"

"
...
artık aynı bardaktan su içmeyeceğiz
ne suyu ne tatlı şarabı
erken sabahlarda öpüşmeyeceğiz
ve birlikte gözlemeyeceğiz camdan akşamı
sen güneşle soluklanıyorsun, ben ayla
ama yaşamadayız biz aynı sevdayla
...
"

Yorumlar

Bu blogdaki popüler yayınlar

Hasan'ın Rüyası

Aç!